Coronavirus

Wat vinden leerkrachten van het pre-teachen? Juf Ellen vertelt

© PhotoNews

Juf Ellen (23) geeft les in het derde leerjaar van basisschool Pistache in Schaarbeek. Meer dan twee maand lang deed ze dat vanuit haar kot. Acht juni komt er een einde aan haar pre-teaching, omdat iedereen dan weer naar school mag. Aan BRUZZKet vertelt ze hoe zij het pre-teachen heeft aangepakt en wat ze ervan vond.

Leerrijk maar zwaar

Ik vond deze periode heel erg leerrijk. Ik ben nog maar pas gestart als leerkracht en had voor de lockdown nog maar twee maand lesgegeven. Ik geef dus al langer les vanuit mijn kot dan vanuit mijn klas. Voor elke startende leerkracht is het eerste jaar lesgeven super leerrijk, maar door de lockdown werd ik nog meer uitgedaagd. πŸ™Œ

Toch vond ik de periode ook best zwaar en stresserend. 😬 Omdat het thuisonderwijs iets nieuw is, was ik in het begin wat onzeker. Ik wist eerst niet goed of ik wel goed bezig was, maar gelukkig hielpen mijn collega’s en directie mij. πŸ‘

20200527_juf_ellen2
© Ellen VDM
| Aan deze bureau geeft Ellen al meer dan twee maand les vanuit haar kot.

Volledig andere manier van lesgeven

Toen de lockdown werd ingevoerd, hebben we met de hele school lang vergaderd om een plan uit te werken. We merkten al snel dat er heel wat verschillen zijn tussen de verschillende klassen. Daarom heeft elke leerkracht een eigen werkwijze gezocht die het beste past bij zijn of haar klas.

Na veel uittesten en proberen, heb ook ik mijn werkwijze gevonden πŸ’ͺ:

  • Mijn leerlingen moeten om de twee weken een pakketje met taken afhalen op school. πŸ“š In dit pakket zitten weekplanningen, werkblaadjes en werkboeken. Ze maken de taken volgens de weekplanning. Op de site van onze school vinden ze filmpjes met uitleg en hulpkaarten die ik heb gemaakt.
  • Wanneer ze een taak af hebben, nemen ze er een foto van en sturen ze die mij door via WhatsApp. Ik verbeter de taak dan via WhatsApp, zoals je op de foto hieronder kan zien. Nadien geef ik ook feedback via een spraakberichtje.πŸ“±
  • Voor elke taak die ze doorsturen, krijgen ze een stempel op hun stempelkaart. Leerlingen die een volle stempelkaart hebben, mogen een cadeautje kiezen wanneer ze terug naar school mogen. Die stempelkaart zorgt voor veel motivatie! 😎

Daarnaast organiseer ik per week 3 vaste klasmomenten waarbij we videocallen. Tijdens deze momenten spelen we spelletjes of praten we bij.

Wanneer ik de videocall wil afronden, spreken mijn leerlingen steeds af om nog wat alleen na te praten. Ik vind het heel belangrijk en leuk dat ze op die manier nog kunnen praten met elkaar! πŸ‘―

De leuke en minder leuke kantjes van pre-teachen

Lesgeven vanachter mijn laptop is natuurlijk compleet anders dan lesgeven in de klas. πŸ’» En dat heeft zijn voor-en nadelen:

  • In de klas beginnen we de les meestal met een leuk verhaaltje of spelletje. Pas daarna leg ik de leerstof uit. Deze leuke spelletjes kan ik minder goed doen vanuit mijn kot.
  • Nu moet alle leerlingen de leerstof op zichzelf leren. Voor veel leerlingen lijkt het daardoor alsof ze nu meer werk hebben dan wanneer ze gewoon een dag naar school gaan. Terwijl we thuis eigenlijk minder leerstof zien!
  • Het thuisonderwijs werkt niet voor iedereen even goed. Bij sommigen gaat het heel goed, bij anderen iets moeilijker. Ik kan er nu ook niet voor zorgen dat iedereen alle taken maakt en dat ik iedere leerling bereik. Daar maak ik me wel wat zorgen over.
  • Ik heb vanuit mijn kot veel minder controle over hoe goed een leerling vooruitgaat en bijleert. Toch denk ik dat alles wel goed zal komen! πŸ‘Œ

Er zijn natuurlijk ook voordelen aan het pre-teachen:

  • Alle kinderen kunnen op hun eigen tempo werken en kunnen de leerstof en de filmpjes met de uitleg (her)bekijken wanneer ze willen.
  • Door het thuisonderwijs ontstaan er ook nieuwe manieren van lesgeven: zo speel ik online spelletjes en doen we soms een quiz. Dat vinden ze superleuk! 😻

Toch zijn mijn klas en ikzelf heel erg blij dat we binnenkort terug naar school mogen keren en het schooljaar samen kunnen afsluiten! πŸ₯³ Maar eerst moet ik nog vanalles voorbereiden voor hun terugkeer!

Ellen maakt voor haar klas instructiefilmpjes waarin ze les geeft. Maar het moet niet altijd wiskunde of taal zijn. In deze video leert ze haar klas hoe ze met water muziek kunnen maken. Music maestro!