In de secundaire school Comenius in Koekelberg wordt er op een iets andere manier lesgegeven dan in andere scholen. Iedere leerling heeft er zijn eigen laptop en verwerkt de leerstof op zijn eigen ritme en vaak ook alleen. Volgens de baas van het GO!-onderwijs is dat de manier waarop er in de toekomst in meer scholen zal lesgegeven worden.
In de meeste scholen zitten de leerlingen per richting samen in een klas en geeft de leerkracht vooraan in het lokaal uitleg over nieuwe leerstof. Nadien worden er oefeningen gemaakt om die leerstof onder de knie te krijgen. 🦵
Maar dat is niet zo in Comenius, een middelbare school in Koekelberg die in 2018 openging. Daar pakken ze het anders aan:
- Je kan – net als in andere scholen – kiezen uit een aantal richtingen (Moderne Talen, Latijn, …) maar alle leerlingen van één leerjaar zitten samen in één grote ruimte (= de leerruimte).
- Voor bijlessen, groepswerken of gesprekken met je mentor (= klastitularis) zijn er kleinere lokaaltjes.
- Voor elke nieuwe brok leerstof leg je eerst een ‘instaptoets’ af zodat de leerkracht weet of je de leerstof in je eentje kan leren of dat je nog wat hulp nodig hebt. In Comenius werken ze met drie groepen: hardloper (je bent sterk in een vak en kan alleen werken), jogger (je kan de leerstof op jezelf leren, maar hebt af en toe nog wat uitleg van de leerkracht nodig) en wandelaars (je krijgt extra uitleg en oefeningen om de leerstof onder de knie te krijgen). 🥾
- Je kiest zelf wanneer je jouw opdrachten maakt. Die moeten telkens aan het eind van de week klaar zijn.
- Naast de gewone lesuren, zijn er ook flexuren: tijdens die uren kies je zelf aan welk vak of welke taak je werkt.
- Elke leerling heeft een mentor, dat is een leerkracht die je mag aanspreken als iets wat moeilijker gaat.
- Iedereen heeft een eigen laptop. Daarop zie je welke vakken en opdrachten je elke week hebt en hoeveel flexuren er zullen zijn.
De school vindt het dus heel belangrijk dat leerlingen op hun eigen tempo de leerstof leren. Sommige leerlingen kunnen daardoor wat sneller werken, anderen krijgen dan weer iets meer tijd om een les te leren.
Is iets niet duidelijk, dan kan er altijd hulp gevraagd worden bij de mentor of bij andere leerlingen die de taak al gemaakt hebben.
Wat zeggen de leerlingen zelf?
De meeste leerlingen vinden deze manier van les volgen heel tof. 👍
Ayman vindt het bijvoorbeeld cool dat er geen leerboeken zijn, maar dat iedereen een eigen LAPTOP heeft. Die laptop koop je via de school aan waardoor iedereen met hetzelfde model werkt en ook toegang heeft tot alle programma's. 💻
Noël is dan weer heel blij dat hij op zijn EIGEN TEMPO kan werken en niet moet wachten tot iedereen klaar is voor hij verder kan. "In mijn vroegere school wou ik soms slapen, omdat het zo traag ging. Nu is dat anders."
Zelf kunnen bepalen wanneer je je taken maakt, is natuurlijk ook wel gevaarlijk. Misschien verschijnt het 'Ik doe dat later wel'-monster wel. Maar volgens Flora (14) valt dat UITSTEL-GEDRAG heel goed mee.
Rania en Samia (13) vinden het dan weer tof om met z'n allen samen in ÉÉN GROTE RUIMTE te werken, hoewel het soms wel vermoeiend kan zijn. Gelukkig zijn er dan de kleine lokaaltjes om even rustig te kunnen werken.
Nog meer van dat?
In Brussel is Comenius de enige Nederlandstalige school waar er op deze manier wordt lesegegeven. In Vlaanderen zijn er nog een paar scholen met deze manier van lesgeven.
Het idee komt eigenlijk uit Nederland en GO! wil het systeem binnenkort ook in andere scholen in Brussel toepassen.
En hoe zit het bij jou?
Zie jij deze manier van lesgeven ook zitten of toch maar liever niet? We horen het graag in de reacties hieronder 👇
Dit artikel is een kortere versie van een artikel op BRUZZ. Dat artikel kan je via deze link lezen.